2018
​
Sculpture,
Object
​
Obsidian,
Silver
​
B x H x T
5,7 x 11,6 x 0,9 cm
​
Monolith
The work »Monolith« takes up the themes of narcissistic reflection. An iPhone imitation made from obsidian recalls the ancient history of its material. In human prehistory, the cooled down lava stone was used to fabricate weapons, cutting tools as well as mirrors. Polished till smooth, the volcanic glass made it possible to carry one's own image. Today obsidian represents a mineral source for the extraction of silicon that is used in the production of semiconductor plates, used in computers and smartphones. Almost unnoticed, obsidian provides again the basic raw material for what is now the virtual image. In the virtual hand mirror, the destructive potential of this instrument is too often overlooked, however with its shimmering surfaces it challenges self-assertion.
Die Arbeit »Monolith« greift das Thema der narzisstischen Spiegelung auf. Ein iPhone-Imitat aus Obsidian erinnert an die Kulturgeschichte des Materials. In der Urgeschichte der Menschheit diente der abgekühlte Lavastein gleichsam zur Herstellung von Waffen als auch Spiegeln. Glatt geschliffen machte das Vulkanglas das eigene Abbild transportabel. Heute lebt Obsidian als Grundmaterial zur Gewinnung von Silizium und Halbleiterplatten in Computern und Smartphones weiter. Nahezu unbemerkt stellt Obsidian dort wieder das Trägermaterial eines nunmehr virtuellen Ebenbilds bereit. Im virtuellen Handspiegel wird dabei allzu gern das zerstörerische Potenzial dieses Instruments übersehen, fordern doch seine vielfach schimmernden Oberflächen eine stete Selbstbehauptung.

Foto: © Christian Bomm 2020

Foto: © Christian Bomm 2020

Foto: © Christian Bomm 2020

Foto: © Christian Bomm 2020